Followers

Tuesday, December 25, 2012

~2 bulan masa berlalu~

22hb december 2012, menginjakla umur anak dara aku yg sorg ni ke angka 2 bulan,
bahagia melihat perkembangan dia dari hari ke hari...tapi pasni takde la nak tgk muka zara setiap masa..Ummi da nak start keje 26hb December after Christmas..ermm sedeyhhnye nak tinggalkan Zara kat makngah....aku putuskan untuk hantar Nur Soffiya Zahrah ke rumah makngah dia jer merangkap sebagai adik ipar aku...lega sikit kalo sedara mara jer yg jaga time baby ni.
Perkembangan zahrah makin hari makin bijak...sekarang dia pandai kalo dia nagis nak susu..then aku buat kan susu kat dia. Aku goncang susu tuh sebelah muka dia dia mesti terdiam mayb dia punya deria pendengaran semakin fully built-up. Andai aku panggil nama dia, dia tercari2 suara tuh..
dan leher dia semakin kuat...bila kita meniarapkan dia atas badan seboleh2nya dia nak angkat kepala..satu lagi Zahrah suka sangat tidur belah kanan so kepala dia da nmpk macam lekok belah kanan try gak nak ubah posisi kepala dia ke sebelah kiri tapi dia mesti ubah balik posisi ke kanan.."aduhaii adik nanti lekok sebelah la syg!"
Semalam aku saja kebosanan du beranak aku pon snap2 gambar dia...aku panggil jer nama dia terkekeh dia ketawa..kemudia aku buat muka cebik dia pon cebik mayb da mmg da nak moody kot..
Sebelum masuk 2 bulan zahra batuk selesema..tawu jela skrg kan cuaca hujan jer pastu ummi pon batuk mmg berjangkitla gamaknye..kesian Zahrah bayangkan kalo org tua pon andai batok tapi tak lepas, lama2 msti bengkakkn tenkak nikan pulak baby yg umur tak cecah 2bulan pon. Panik gak sbb bila dengar dia batok takot sgt mayb sbb gatal kot tekak dia,susu tak lalu minum, melepek je kat badan aku tak boley jajauh dari dia mesti kn letak atas badan da tdur baru ley ltak kat atas tilam tu pon kejapan jer da nangis sbb batuk2 muntah....siannye seksa tol aku tgk anak aku..
Untuk bagi dia kahak dia cair aku bg dia minum air madu...air suam + madu goncang pastu bg dia minum esoknye kahak dia da cair alhamdulillah..bila kahak dia da cair, mulala batok jer dan dada dia berbunyi 'krok..krokk' risau rasanye pastu setiap kali aku mandikan Zahrah aku sauna kan dia..maksud aku...air panas akuletak dlm mangkuk, titiskn minyak yuyi@ telon@ vicks. Seeloknya ltak telon atau Yuyi sebab bau dia yg berangin tu boley melegakan hidung tersumbat. Lepas dah titiskan minyak aku amik kain selubungkan kepala dia..tapi kepala aku pon aku masukkan lam kain tuh..takot mana tawu kalo aku takley nafas nikan pulak anak aku..Dan bila dia batok jer aku terus tonggengkan sikit kepala dia...komperm kahak tu kuar..sbb baby bila dia batok kahak tu da kuar sebenarnye tp dia tak reti nk luakkan so kalo kita tongengkan dia takla telan balik..dan aku kerap buat camtu akhirnye Zahrah nye batok pon ok..Alhamdulillah org kata dia nk upah sbb nak beralih bulan.."tak kisah la dik apa2 jelah janji adik sihat..."


No comments:

Post a Comment